سوخت رسانی به کشتی ها در بندر خلیج فارس ۳۲ درصد افزایش یافت

طی نیمه نخست امسال سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) در بندر نفتی خلیج فارس در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش یافت.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشست بررسی عملکرد بندر خلیج فارس اظهار داشت: حجم بانکرینگ صورت گرفته در این بندر در مدت یادشده افزون بر ۳۰۵ هزار و ۶۴۴ تن است.

وی با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی عملیات بانکرینگ در بندر خلیج فارس، افزود: هم اکنون سه شرکت بخش خصوصی دراین حوزه فعال هستند و از جمله دلایل افزایش عملکرد در حوزه بانکرینگ برطرف شدن محدودیت‌های شرکت نفت در تحویل سوخت به شرکت‌های بانکرینگ کننده و بازاریابی بیشتر این شرکت‌ها است.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۲ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: طی نیمه نخست امسال بیش از ۱۲ میلیون و ۱۶۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در محدوده تحت مدیریت بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد.

عفیفی پور گفت: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری صورت گرفته در این بندر، ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۵۵ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۵۶۸ هزار و ۱۳ تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: طی شش ماهه اول امسال ۵۷ هزار و ۸۹۰ تن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۸ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۱۶۹ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

تخفیف ۴۰ درصدی به تجارت فرآورده های نفتی

عفیفی پور همچنین  از گرفتن مصوبه هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به منظور اعطای تخفیف ۴۰ درصدی به تجارت فرآورده‌های نفتی همچون قیر، مازوت و غیره با هدف حمایت از رونق تولید و صادرات خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶۵۱ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفت که از این تعداد، ۴۲۵ فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۲۲۶ فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

افزایش شمار شرکت های فعال در بندر خلیج فارس

به گفته عفیفی پور، در حال حاضر ۱۳ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش از ۴۷۵ هزار مترمکعب در بندر خلیج فارس در حال فعالیت هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بدون اشاره به زمان مشخص اظهار داشت: به زودی با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید.

وی ابراز داشت: فعال شدن این شرکت ها، زمینه فعالیت های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می‌کند.

عفیفی پور احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه‌های آتی بندر خلیج‌فارس اعلام کرد.

بندر خلیج فارس زیرمجموعه‌ منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بوده که عملکرد اصلی آن عملیات نفتی است.

این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

 اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۴۵ هزار تن را دارند و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

از اواسط سال ۹۷ و در پی افزایش تولیدات پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، مجوز بهره‌برداری از اسکله ۲۷ فولاد با ظرفیت آبخور ۱۳,۵ متر در این بندر به منظور پذیرش شناورهای ۹۰هزار تنی و افزایش توان صادرات فراورده‌های نفتی جدید این پالایشگاه صادر شد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گردشگری ساحلی و دریایی کلید توسعه استان بوشهر است

ش مهر 20 , 1398
گردشگری ساحلی و دریایی استان بوشهر اشتغال زا و ثروت آفرین است و باید از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت این استان بهره برد.
گردشگری دریایی و ساحلی در بوشهر

شاید برای شما جالب باشد