صنعت کشتیرانی همچون سایر صنایع برای طبیعت زیان‌آور است

صنعت کشتیرانی همچون سایر اشکال حمل و نقل آثار زیانباری را به‌دنبال دارد، به‌طوری‌که علاوه بر از بین بردن حیات جانوری در آب‌های آزاد، زندگی خود را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

 به گزارش مارین‌نیوز، صنعت کشتیرانی همچون سایر صنایع حمل و نقل تأثیرات مخربی را برای محیط زیست در پی دارد. این نوع از حمل و نقل تأثیرات مخربی را برای گیاهان و جانوران دریایی در پی داشته و به‌طور غیرمستقیم بر انسان نیز تأثیر می‌گذارد.

حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی همچنین به‌طور قابل توجهی در آلودگی هوا نقش دارد. در ادامه به برخی از تأثیرات منفی کشتی و کشتی‌رانی بر محیط زیست اشاره خواهد شد.

آلودگی صوتی:

سرو صدای ایجاد شده توسط کشتی‌ها در مسیرهای طولانی با رفتارهای طبیعی جانورانی همچون وال‌ها که فعالیت‌هایشان متکی بر صدا است تداخل ایجاد می‌کند.

 سرو صدای ایجاد شده توسط کشتی‌ها در مسیرهای طولانی با رفتارهای طبیعی جانورانی همچون وال‌ها که فعالیت‌هایشان متکی بر صدا است تداخل ایجاد می‌کند.

نشت مواد نفتی: 

انتشار مواد نفتی از کشتی‌ها دارای اثرات مخربی بر زندگی دریایی است، زیرا روغن نشت شده از کشتی‌ها بر روی سطح آب می‌ماند و مانع از ورود اکسیژن به آب می‌شود که این موضوع زندگی جانوران دریایی زیادی را از بین می‌برد.

بعضاً این روغن‌ها و مواد نفتی در اقیانوس‌ها پرندگان دریایی را نیز به خود جذب می‌کند چون این محل‌ها مکانی است که ماهی‌های مرده بر سطح آب آمده‌اند و حرکت آنها به درون آب برای صید آنها باعث می‌شود در روغن‌ها گیر کرده و کشته شوند.

فاضلاب و پساب:

 زباله‌های انسانی که حاوی میکروارگانیسم‌های خطرناک هستند با ورود به آب‌های آزاد از طریق سیستم دفع فاضلاب کشتی‌ها محیط زیست دریایی را آلوده می‌کنند.

از بین رفتن حیات دریایی:

 وال‌ها، گاوهای دریایی و دیگر گونه‌های جانوری بزرگ دریایی در معرض خطر برخورد و تصادف با کشتی‌ها قرار دارند. برخورد کشتی‌های پرسرعت با این گونه‌های جانوری می‌تواند باعث مرگ و یا زخمی شدن آنها شود.

انتشار گازهای گلخانه‌ای:

 یکی دیگر از آثار زیانبار کشتی‌ها در محیط زیست دریایی، آلودگی هوا است. احتراق سوخت در کشتی‌های عظیم الجثه حجم زیادی از دود و گرد و غبار را در فضا رها می‌کند. بسیاری از این گازها گلخانه‌ای هستند و نقش مؤثری در تغییرات اقلیمی کره زمین دارند.

منبع: آنا

همچنین بخوانید:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سایت ۱۳ هزار هکتاری پرورش میگو در بندرلنگه احداث می شود

ی مرداد 6 , 1398
استاندار هرمزگان گفت: احداث سایت پرورش میگو ۱۳ هزار هکتاری برای شهرستان بندرلنگه در نظر گرفته شده است.
فریدون همتی استاندار هرمزگان

شاید برای شما جالب باشد