مشکل حمل و نقل کالا از مسیرهای دریایی به چین به زودی حل می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به چین را مشکل مقطعی و مربوط به مسایل مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر چین دانست و گفت: مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به چین طی دو هفته آینده رفع خواهد شد.

گزوه شرکت هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

به گزارش مارین‌پرس، مجیدرضا حریری در نشست مجازی «فرصت‌های بازرگانی با کشور چین» با بیان اینکه تعامل ما با چین به‌صورت جدی پس از جنگ تحمیلی آغاز شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به چین صورت می‌گیرد و این تعامل از ابتدا از مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار در سال شروع شد که تا سال ۲۰۱۴ روندی صعودی داشته و به ۵۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۴ به بعد به دلیل افت شدید قیمت نفت و به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از تعاملات تجاری ما به حوزه های نفت، گاز، میعانات و پتروشیمی ها اختصاص دارد، این رقم چه از نظر میزان و چه از نظر ارزش به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و تا سال ۲۰۱۹ به ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین افزود: از ابتدای سال ۲۰۲۰ شیوع ویروس کرونا به کاهش حدود ۶۰ درصدی واردات از این کشور منجر شد، در حالی که در دو ماه اخیر از طریق صادرات غیرنفتی، عقب ماندگی‌های چهار ماهه نخست سال در حال جبران است.

حریری همچنین حضور مستمر و فعال‌تر در نمایشگاه‌های این کشور به منظور بازاریابی و توسعه بازارها و همچنین گشایش دفتر تجاری ایران در شانگ‌های پس از کرونا و همچنین استفاده از ظرفیت صادرات در برابر واردات برای رفع تعهد ارزی را گام موثری در افزایش تعاملات دو کشور دانست.

وی مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به این کشور را مشکل مقطعی و مربوط به مسایل مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر چین دانست و از حل این مساله طی دو هفته آینده خبر داد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین همچنین در خصوص مبادلات پولی با چین نیز، گفت: نباید در کوتاه مدت انتظار داشت مشکل تبادلات پولی بانک‌های این کشور به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران مرتفع شود.

حریری شانگهای، گوانجو و شنزن را شهرهای پیشنهادی برای برقراری تعاملات تجاری با چین معرفی و تصریح کرد: تجارت در این مناطق روان‌تر بوده؛ اما در این زمینه لازم است به نوع محصول توجه شود.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری مراسم روز نیروی دریایی

ی مرداد 5 , 1399
روسیه امروز، روز نیروی دریایی را با رژه‌های دریایی در تقریباً تمامی پایگاه‌های این کشور گرامی داشت. در میان این مراسم‌ها، رژه اصلی در پایتخت دریایی، سن‌پترزبورگ به رهبری ولادیمیر پوتین برگزار شد.
مراسم روز نیروی دریایی روسیه با حضور پوتیت در پایتخت دریایی روسیه بندر سن‌پترزبورگ

شاید برای شما جالب باشد