ظرفیت‌های فناورانه و نوآوری منطقه آزاد چابهار کدامند؟

مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه پتانسیل‌های بالایی در حوزه ایده‌های فناورانه و نوآوری دارد. تنها تجهیزات الکترونیکی و نظامی نیاز به نوآوری ندارند بلکه نوآوری می‌بایست در ظرفیت‌های موجود و خدادادی نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مارین‌نیوز، مجتبی اسدی، با اشاره به ظرفیت‌های ویژه منطقه آزاد چابهار و اینکه مرکز رشد فناوری و نوآوری منطقه آزاد چابهار با حمایت مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و دانشگاه فعالیت خود را ادامه می دهد گفت: در حدود چهار سال پیش پذیرش مراکز فناور و نوآور در منطقه آزاد چابهار را شروع کرده ایم که امروز به ۲۵ واحد رسیده و از این تعداد در حدود سه تا چهار واحد محصولاتشان را تولید و عرضه کرده اند.

وی افزود: مراکز فناوری و نوآوری توسط سازمان منطقه آزاد چابهار حمایت و پشتیبانی می شوند و مکان و ابزارهای مورد نیاز آنها نیز توسط این سازمان برای رسیدن به محصول نهایی تامین می شود و پس از اینکه این واحدها به تولید به یک نمونه صنعتی و یا تولید انبوه رسیدند، سازمان زمین و تخفیف های مورد نیاز برای شروع کار را در اختیار آنها می گذارد تا بتوانند تولید خودگردان خود را شکل دهند.

مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بندر چابهار به دلایل موقعیت استراتژیک و اهمیت آن به خصوص برای کشورهای آسیای میانه، از تحریم های آمریکا معاف شده است، گفت: امسال تعداد زیادی متقاضی سرمایه گذاری به سمت این منطقه آمده اند.

وی افزود: تعداد سرمایه گذاران در سال ۹۷، در حدود ۶۵۰ واحد بود که خوشبختانه تعدادی از این سرمایه گذاری‌ها تبدیل به واحد تولیدی و اقتصادی در حوزه تجارت، حمل و نقل، گردشگری و صنعت شده اند. موقعیت جغرافیایی خاص چابهار موجب شده فرصتی مثبت برای سرمایه گذاری های خارجی در شرایط تحریم برای چابهار به وجود بیاید. ما نیز می توانیم از این فرصت برای تامین نیازهای اساسی کشور نیز بهره ببریم. امروز شکر و برنج از این بندر وارد کشور می شود و یک مزیت آن این است که کشتی‌های حاوی کالاهای اساسی دارای بیمه بین المللی خواهند بود.

اسدی در خصوص حضور هندی ها در بندر چابهار گفت: ایران جزو معدود کشورهای مجهز به فرآوری فلزات به خصوص فولاد و فروآلیاژهاست. در چابهار معادن تیتانیوم و فلزات گران بهای زیادی وجود دارد که نیازمند فناوری و فرآوری است. در همین زمینه و به خصوص فعالیت های استارت آپی و فرآوری فلزات تا خلوص ۹۹ درصد می توانیم از وجود هندی‌ها در منطقه آزاد چابهار استفاده کنیم که این مهم برای تبدیل شدن به فرصت، نیازمند مدیریت و استفاده از فکر و ایده جوانان ایرانی است.

مدیر تسهیل تولید و فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: دریا، خاک بسیار حاصلخیز و امکانات کشاورزی ویژه شامل سه دشت حاصلخیز، آب و هوای معتدل، متوسط دمای مناسب، از جمله داشته های موجود چابهار است که اگر از این شرایط استفاده کنیم در محصولات کشاورزی و گلخانه ای (گل و صیفی جات) نیز موفق خواهیم بود.

وی افزود: وجود دریا و به مثابه آن شیلات و آبزیان نعمت خدادادی است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. با توجه به وجود پتانسیل های بسیار در زمینه تولیدات فرآوری شده آبزیان و  اهمیت آن در کشورهای آسیایی و اروپایی کشور ما می بایست در این زمینه برنامه ریزی جدیدی برای جلب توجه بازار انجام دهد. چین در سواحل جنوبی ما صید انواع آبزیان را انجام می دهد و با فروش آن و تولیدات ویژه از این محصولات سود خوبی به دست می آورد. ما نیز می توانیم با تقویت بخش فرآوری آبزیان و تجهیز شدن و همچنین توجه به حوزه های استارت آپی در این زمینه، بازار آبزیان و محصولات خلاقانه آن را در دست بگیریم. اگر می خواهیم جوانان را وارد حوزه های تجاری کنیم باید از ایده و فکر آنها در داشته های موجود چابهار استفاده و ایجاد ارزش افزوده و بازار جدید کنیم.

اسدی در پایان با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار پتانسیل‌های بالایی در حوزه ایده‌های فناورانه و نوآوری دارد، گفت: تنها تجهیزات الکترونیکی و نظامی نیاز به نوآوری ندارند بلکه نوآوری می‌بایست در ظرفیت‌های موجود و خدادادی نیز مورد توجه قرار گیرد. حوزه هایی مانند فرآوری و فناوری فلزات و آبزیان و محصولات دریایی نیز باید با بکارگیری دانش صحیح و به موقع، مورد توجه قرار گیرد تا شاهد رشد صنعت و بازار باشیم.

منبع: اقتصاد 24

همچنین بخوایند:

http://marinenews.ir/2019/04/27/ancher/%db%b2%db%b0%db%b0-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%b9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%ad/

http://marinenews.ir/2019/06/23/tourism/%db%b9-%d9%87%d8%aa%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%ac%d9%88%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%af%d8%b1%db%8c/

http://marinenews.ir/2019/05/14/ancher/%d8%b4%d9%87%d8%b1%da%a9-%d8%b4%db%8c%d9%84%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af/

http://marinenews.ir/2019/04/25/ancher/%d8%aa%d9%82%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%86%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%b6%d8%a7%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5/

http://marinenews.ir/2019/04/24/companynews/%d9%82%d8%b4%d9%85-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4-%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87/

http://marinenews.ir/2019/05/23/energy/%d8%a8%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%86/

http://marinenews.ir/2019/05/12/thechnology/%d8%b4%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%af%d9%87%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7-%d8%b4%da%a9/

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حمل اولین محموله کانتینری ریلی از بندر خرمشهر به مقصد بندر امام

د تیر 3 , 1398
معاون مدیر کل راه آهن جنوب و مدیر پایانه راه آهن خرمشهر گفت: اولین محموله کانتینری شامل کانتینرهای خالی روز یکشنبه از بندر خرمشهر به مقصد بندر امام خمینی از طریق خط آهن حمل شد.

شاید برای شما جالب باشد