شکل دهی به اقتصاد بزرگ دریا محور با تولید و توزیع سوخت کم سولفور

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید و توزیع ۱۰ میلیون تن سوخت کم سولفور در بنادر جنوب می ‌تواند اقتصاد بزرگ دریا محور را شکل دهد.

به گزارش راد،  عبدالرضا محبی معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره ظرفیت‌ های تجاری و اقتصادی خلیج ‌فارس، اظهار کرد: کشور ایران با ۱۵ کشور دنیا همسایه است که از این تعداد، ۷ کشور در اطراف خلیج ‌فارس قرار دارند.

وی دریا را بستر پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی و امنیتی دانست و افزود: این موضوع بدیهی در اسناد بالادستی و قوانین متعدد نیز به ‌کرات مورد اشاره و تأیید قرار گرفته است.

محبی با بیان اینکه حمل ‌و نقل دریایی یکی از سرفصل ‌های عمده تجارت دریا بُرد را تشکیل می ‌دهد گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نقل ‌و انتقالات کالا به داخل کشور و خروج از کشور به ‌واسطه حمل ‌و نقل دریایی صورت می ‌پذیرد.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه بنادر، بازار حمل‌ و نقل و خرید و فروش کشتی، ساخت کشتی و اسکراب کشتی را از مهمترین سرفصل ‌های حمل ‌و نقل دریایی برشمرد و افزود: ما به طور خدادادی پتانسیل سوخت داریم؛ اما از ۱۵ میلیون تن سوختی که در طول یک سال به امارات تزریق شد سهم ما کمتر از یک میلیون تن بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از پالایشگاه ‌های داخل کشور به جز یک پالایشگاه زیرساخت ‌های لازم را برای تولید سوخت کم سولفور ایجاد نکردند و تنها پالایشگاهی که این زیرساخت را داشت پالایشگاه شازند اراک بود.

محبی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه تولید و توزیع ۱۰ میلیون تن سوخت کم سولفور در بنادر جنوب می ‌تواند اقتصاد بزرگ دریا محور را شکل دهد، گفت: ما اگر برای سولفورزدایی سوخت ۵۰ دلار هزینه کنیم اختلاف هر تن سوخت ۲۰۰ دلار خواهد بود که این عدد معادل ۲ میلیارد دلار در سال می‌باشد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نفتکش‌های توقیف شده توسط ایران در بندرعباس هستند

ی اردیبهشت ۱۷ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جدید از شرکت آمریکایی Planet Labs PBC اعلام کرد که دو نفتکش نیووی (Niovi) و ادونتیج سوئیت (Advantage Sweet) که به تازگی توسط ایران توقیف شده‌اند در جنوب بندر عباس در نزدیکی یک پایگاه نیروی دریایی پهلو […]