عرصه‌های بزرگ آبی به مراقبت بیشتری نیاز دارد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

صمد حمزه ای روز چهارشنبه در گفت وگوبا مرین‌پرس افزود: در طی سالیان دراز زندگی و معیشت ساحل نشینان از طریق دریا تأمین می‌شده است و زندگی بخش قابل توجهی از ساکنان کره زمین وابسته به دریا ها و اقیانوس ها است.

بنا به اظهار رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس، حفاظت از دریاها به عنوان ضروری ترین رکن معیشت ساحل نشینان باید به عنوان یک برنامه جامع اساسی در دستور کار مدیران و برنامه ریزان قرار گیرد.

حمزه ای تصریح کرد: ورود انواع آلاینده ها به محیط‌های دریایی از جمله بزرگترین مشکلاتی است که عرصه های بزرگ آبی با آن مواجه هستند و باعث از بین رفتن بسیاری از گونه‌های مهم دریایی شده است.

وی یاد آور شد: خلیج فارس به عنوان مهمترین عرصه آبی کشور عمق کمی دارد و تبادل آب محدودی نیز از طریق تنگه هرمز با آبهای آزاد دارد از این رو ورود آلاینده ها به آن می‌تواند اثرات نامطلوب بلند مدت زیادی را بر زیست بوم آن وارد کند.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بیان داشت: در حال حاضر خلیج فارس با وجود انواع آلودگی های نفتی، ورود پساب انواع فاضلاب، ورود مواد زائد پایدار، فلزات سنگین، زباله‌های پلاستیکی و میکرو پلاستیک‌ها در معرض خطر قرار گرفته است.

صمدی اضافه کرد: گرمایش جهانی و مصرف سوخت های فسیلی به همراه ورود فاضلاب های کشاورزی، شهری و صنعتی باعث کاهش اکسیژن آب و اسیدی شدن دریاها شده است که ادامه این روند می تواند بسیاری از زیست بوم های مهم آبی را از بین ببرد.

وی افزود: تنها راهکار موجود کاهش فعالیت‌های انسانی مخرب در حوزه دریا از جمله کاهش ورود مواد مغذی به دریا حفظ ذخایر دریایی از طریق کاهش صیادی پرخطر مانند صید ترال، کاهش تولید گازهای گلخانه ای، ایجاد مناطق حفاظت شده دریایی، کاهش ورود پلاستیک ها و میکروپلاستیک به آب دریا، رعایت الزامات زیست محیطی در استخراج و انتقال نفت فرآورده های نفتی ، فلزات سنگین و جانمایی اصولی صنایع و آبشیرین کن‌هاست.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت:پایش مستمر دریاها می تواند اثرات نامطلوب فعالیت های مخرب را نمایان سازد تا با تصمیم گیری های درست بتوان توازن بین توسعه و محیط زیست دریایی را ایجاد کرد.

هر ساله در روز هشتم ژوئن مراسم “روز جهانی اقیانوس‌ها” برگزار می شود، برای نخستین بار و در سال ۱۹۹۲، پیشنهاد اختصاص روزی به این نام توسط هیات کانادایی شرکت کننده در “اجلاس زمین” در ریو دو ژانیرو برزیل مطرح شد. در سال ۱۹۹۸، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو از برگزاری مراسم بین المللی رسمی در این زمینه حمایت کرد.

در سال ۲۰۰۲، دو سازمان حفاظت از محیط زیست به نام‌های “شبکه جهانی اقیانوس” و “پروژه اقیانوس” این روز را با استفاده از شبکه باغ وحش‌ها، آکواریوم‌ها و گروه‌های زیست محیطی خود در سراسر جهان جشن گرفتند. در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل نیز به صورت رسمی روز جهانی اقیانوس‌ها را در سال ۲۰۰۸ تعیین کرده و در هشتم ژوئن ۲۰۰۹ نخستین مراسم آن برگزار شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ساخت بندر تفریحی در مازندران

چ خرداد 19 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، محمدتقی انزان‌پور از موافقت سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت بندر تفریحی در نوار ساحلی شهرستان نوشهر خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی این اداره کل، کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت بندر تفریحی […]

همچنین بخوانید: