معرفی پلتفرم سنجشی جدید به نام Spotter برای بهبود چشم انداز آبزی پروری فراساحلی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

8 آوریل 2024
یک پلت فرم منحصر به فرد برای جمع آوری داده‌های اقیانوسی مانند ارتفاع موج و سرعت جریان در واحد مقیاس و به صورت لحظه‌ای در حال بدل شدن به وسیله‌ای برای بهبود ایمنی عملیات دریایی، بهینه سازی جانمایی قفس و افزایش بهره‌وری آبزی‌پروری در بخش جهانی است.

پلت فرم شرکتSofar Ocean’s به نام Spotter  قابل حمل بوده و به راحتی مستقر می‌شود.

 

این پلتفرم Spotter نام دارد و توسط شرکت Sofar Ocean، یک استارت آپ فناوری اقلیمی مستقر در سانفرانسیسکو تولید شده است. پلتفرم مذکور قابل حمل بوده و می‌تواند مشاهدات مستقیمی از طیف موج، سرعت باد، دمای سطح دریا و فشار اتمسفر را ثبت کند. در زیر سطح نیز پلتفرم Spotter از طریق استقرار با Smart Mooring می‌تواند دمای زیرسطح، سطح آب و جریان‌های خارج از باکس دستگاه را بسنجد. سایر حسگرها و دستگاه‌های خارج از قفس از طریق استاندارد اتصالBristlemouth open ocean  با پلتفرمSpotter  مرتبط می‌شوند.

Sofar Ocean  مدت‌هاست که به بخش آبزی پروری خدمات می‌دهد و آبزی‌پروران از داده‌های لحظه‌ای مربوط به شرایط سطحی و زیرسطحی ارائه شده توسط Spotter Platform بهره‌مند می‌شوند.

 

آبزی‌پروران و شرکت‌های نصب کننده تجهیزات، تمایل دارند که به داده ها و مدل‌های آبزی‌پروری ارائه شده تکیه کنند اما این مدل‌ها به اندازه مشاهدات لحظه‌ایSpotter  که در همان محل ثبت می‌شوند دقیق نیستند. Jasmine Eggleton ، مدیر ارشد شرکت Sofar Ocean توضیح می‌دهد که پلتفرم Spotter می‌تواند برای ارزیابی شرایط در سایت‌های مستقر، کاهش خطرات احتمالی و اطلاع از روند جانمایی سایت‌ها استفاده شود. Sofar  با توجه به نیاز‌های آبزی‌پروری، در حال گسترش پلتفرمSpotter  است.

جدیدترین قابلیت این پلت فرم، اندازه گیری جریان‌های زیرسطحی است که این قابیلت برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آبزی‌پروری بسیار ارزشمند است. به منظور کمک به درک بهتر تأثیر جریان بر روی شبکه ها می‌توان سنسورهای جریان را در اعماق جداگانه مثلاً 5 متر و 15 متر تنظیم نمود.

نکات مهم در گفته های جاسمین اگلتون: « توانایی اندازه‌گیری آسان جریان‌های زیرسطحی امری ضروری است ، زیرا این اندازه‌گیری بهترین روش مورد استفاد ه در برخی کشورها است ، به طور مثال در کشور اسکاتلند قبل از ارزیابی  برای مناسب بودن جانمایی یک سایت پیشنهادی، اندازه‌گیری حداقل 90 روزه جریان‌ها توصیه می‌شود».

پلتفرم Spotter در بخش آبزی پروری بسیار مورد توجه قرار گرفته است

سرمایه گذاری و استقرار

به گفته  Eggleton، پلتفرم Spotter برای مزارع در هر اندازه‌ای مقرون به صرفه است. یک اشتراک ماهانه کوچک مثل اشتراک تلفن همراه، برای پوشش انتقال داده‌های لحظه‌ای جمع‌آوری‌شده در محل کافی است و استقرار آن در محل به همین اندازه ساده است.[1]


[1] مترجم: «این دستگاه مثل مودم‌های سیمکارت خور عمل می‌کند»

پلتفرم Spotter یک سیستم کوچک و سبک است، بنابراین برای نصب یا نگهداری آن نیازی به کشتی عظیم نیست. Eggleton توضیح می‌دهد که معمولاً برای تعمیر و نگهداری آن کافی است که شما رسوبات زیستی را پاک نمایید.

یک سایت باید چند پلتفرم Spotter را نصب کند؟ به گفته Eggleton، معمولاً یک مورد پلتفرم برای هر سایت کافی است، اما برای مکان‌هایی که از بیش از یک جهت در معرض شرایط شدید قرار دارند – با توجه به این مورد که شرکت‌ها به دنبال گسترش سایت‌ها در خارج از کشور هستند و این آمار روز به روز در حال افزایش است – او استقرار ناوگانی از چندین سیستم را توصیه می‌کند.

مشکل

ساده‌ترین متغیرهای قابل پیش بینی موثر بر عملیات آبزی‌پروری در اقیانوس شامل ارتفاع موج، قدرت جریان و سرعت باد است. اینها اغلب تعیین می کنند که پرورش دهندگان قادر به انجام چه اقداماتی هستند. در برخی از روزها، با توجه به طوفانی شدن دریا، پرورش دهندگان مجبورند کارهایی مانند تغذیه از راه دور را انجام دهند، زیرا حضور در سایت ها ناممکن است.

به طور سنتی، پرسنل در محل تصمیم می گیرند که آیا یک عملیات می‌تواند با خیال راحت انجام شود یا خیر. با این حال، این پلتفرم می‌تواند به تفسیرهای بسیار متفاوتی از آنچه که شرایط “ایمن” را تشکیل می‌دهد منجر شود و باعث می‌شود سرکارگران نسبت به تصمیم‌های گذشته خودشان دیگر یقین نداشته باشند.

تعیین جانمایی صحیح یک سایت جدید مناسب می تواند چالش برانگیز باشد.

نقطه‌ای از سایت که با سنسور ‌هوشمند جریان‌سنج یکپارچه تجهیز شده تا بتواند قابلیت‌ها‌ی سنجش زیرسطحی را گسترش دهد.

راه حل

یکی از اولین پذیرندگان پلتفرم آبزی پروری  Spotter شرکت Mørenot بود، این کمپانی یکی از شرکت های پیشرو و نصب کنندگان برجسته تور، قفس‌ و لنگرهای با کیفیت بالا است. Mørenot با Sofar Ocean برای استقرار یک شناور Spotter برای انجام مشاهدات سطحی در یکی از سایت‌های آبزی پروری مشتریانش همکاری کرد Spotter – که دائماً داده‌های امواج، باد، دمای سطح دریا و فشار هوا را جمع‌آوری می‌کند به Mørenot اجازه می‌دهد تا مشاهدات عینی در محل را با ارزیابی‌های ذهنی پرسنل در محل را جمع‌بندی نماید.

با گذشت زمان، از این مقایسه‌ها برای شناسایی شرایط ایمن از الگوهایی با پشتوانه داده‌ها استفاده می‌شود تا نشان ‌دهد چه شرایطی در محل سایت باید کم خطر در نظر گرفته شوند. Spotter  به Mørenot اجازه می دهد تا فرآیند تصمیم گیری را استاندارد کند. مثلاً اگر ارتفاع موج از یک معیار خاصی بالاتر باشد، ممکن است برخی از عملیات متوقف گردد.

داده‌های Spotter می‌‍توانند با تقویم عملیاتی که آبزی‌پروران از طریق پلت فرم Aquacom Mørenot به آن دسترسی دارند، ادغام شوند. با توجه به شرایط لحظه‌ای اقیانوس و استانداردهای تعیین شده، کاربران می‌توانند فوراً مشاهده کنند که انجام کدام کار بی خطر است. این امر با بهبود برنامه ریزی و کاهش زمان مربوط به شرایط بد جوی، عملیات را کارآمدتر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی جمع‌آوری موفقیت‌آمیز داده‌های اقیانوس در مقیاس دیگر متخصصان دریایی،Sofar’s white paper  را دانلود کنید.

Yngve Askeland، مدیرعامل Mørenot Digital، می‌گوید که انتخاب او شناور Spotter Sofar  است، «زیرا مقرون به صرفه بوده، استقرار و نگهداری آن ساده است. همچنین به راحتی به پلتفرم دیجیتال موجود  Møreno Aquacom، قابل اتصال است. علاوه بر این، من تحت تاثیر اتصال سلولی و کاهش مصرف برق آن قرار گرفته‌ام. هر دوی این ویژگی‌ها باعث می‌شوند اطمینان ما نسبت به استفاده از این دستگاه طی زمستان سرد نروژ بالا برود.

نگاهی به آینده

Eggleton  مشتاقانه منتظر است تا پلتفرمSpotter، به ویژه قابلیت اندازه گیری جریان زیرسطحی آن را در نمایشگاه Aquaculture UK، که در Aviemore، اسکاتلند، در 14-16 مه برگزار می‌شود، به نمایش بگذارد. اگر در Aquaculture UK  شرکت می‌کنید و می خواهید در مورد Sofar Ocean اطلاعات کسب کنید، حتماً با Jasmine Eggleton در تماس باشید. او توضیح می‌دهد: «برای مثال، اگر مشتریان بخواهند یک قابلیت اندازه‌گیری اضافی – مانند سنسور کدورت سنج – را در اسکله هوشمند خود اضافه کنند، ما می‌توانیم برای آن‌ها این قابلیت را بیفزاییم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت های Spotter Platform و ارتباط با تیم فروش Sofar از طریق زیر اقدام نمایید:

https://www.sofarocean.com/posts/collect-ocean-data-at-scale-white-paper?utm_campaign=sp_wp_fl_0923&utm_source=the_fish_site&utm_medium=sponsored_content

 

 

 

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیشرفت ۹۴ درصدی امور مربوط به ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور

چ فروردین 29 , 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه تین نیوز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در  پنجاه و هفتمین نشست کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور، مصوبات راهبردی این کارگروه را موجب پیشرفت ۹۴ درصدی در توسعه پایدار و مدیریت هماهنگ در ساماندهی مناطق ساحلی کشور دانست. به گزارش تین نیوز به نقل […]

همچنین بخوانید: