خلیج فارس میراثی 2500 ساله

همان گونه که در اسناد و مدارک تاریخی و جغرافیایی ملی و بین المللی آمده ، خلیج فارس یک تلاقی و آبراهه ای بین المللی و جهانی و به عنوان میراثی 2500 ساله در اختیار ایران و دولت های حاکم بر آن بوده است.

به گزارش مارین‌نیوز، سند موجودیت 25 قرن خلیج فارس هم اکنون در موزه لوور فرانسه نگهداری می شود و کتیبه داریوش در کانال سوئز که اکنون در این موزه نگهداری می شود یکی از قدیمی ترین منابع در تاریخ است که نام خلیج فارس را برای همیشه زنده نگه داشته است. 
خلیج فارس نمونه کامل یک خلیج تاریخی است و تاریخ، نام خلیج فارس را بر روی این آبراهه جهانی گذشته است؛ این نام برای همیشه ماندگار است و هیچ گاه از اسناد و اذهان پاک نمی شود.
انتشار نام خلیج فارس در کتاب ها و منابع بی شمار تاریخی و جغرافیایی دوران اسلامی و عربی، کاربرد مستمر در اسناد و قراردادهای سازمان ملل و بین المللی، اعتراف حقوقدانان و جغرافی دانان و روشنفکران عربی و غربی به حقانیت تاریخی جغرافیایی و حقوقی نام خلیج فارس می تواند از دلایل اصلی اثبات و حقانیت نام این آبراهه جنوبی ایران باشد.
اما عده ای بی خبر از این سند و با انجام هزینه های سنگین هر از گاهی برای این که مردم ایران را عصبانی و جلب توجه کنند، تغییر نام خلیج فارس را به شکل جعلی و ساختگی بیان می کنند که این امر خود باعث می شود مردم ایران حساسیت بیشتری روی این موضوع به خرج دهند.

درخشش نام خلیج فارس در نقشه های رسمی جهانی 


تقریبا تمامی نقشه های رسمی جهان در گذشته و حال نام خلیج فارس را دارند و در تمامی زبان‌ های دانشنامه «ویکی ‌پدیا» به جز زبان عربی از واژه‌های هم‌ معنی با «خلیج فارس» در زبان مربوطه استفاده شده ‌است.
سازمان ها و نهادهای بین المللی زمانی که نام خلیج فارس را می شنوند، کشوری به نام ایران در ذهنشان تداعی می شود که در آن ارتباطات دریایی دیده می شود.
سازمان ملل و سازمان های بین المللی و تخصصی نیز نام خلیج فارس را همچنان نام اصلی آن می دانند و بارها این سازمان در کنفرانس‌ های سالانه خود که در زمینه هماهنگی در نام‌ های جغرافیایی برگزار می‌ کند، به فارسی بودن نام این آبراه بین المللی تاکید دارد و تغییر آن را نپذیرفته اند که این خود ادعایی بر حقانیت این آبراه جهانی دارد.
همچنین سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ها و مصوبه های خود با نشر نقشه های رسمی، بر اصلی بودن نام خلیج فارس تاکید کرده و از هیات ‌های بین ‌المللی نیز خواسته است که در مکاتبه های رسمی خود بویژه در سندهای سازمان ملل از نام کامل «خلیج فارس» استفاده نمایند.
برتری نام ایران به علت بالا بودن فرهنگ غنی مردمان این سرزمین در منطقه خلیج فارس است که موجب شده این آبراهه برای همیشه تاریخ در دنیا بدرخشد.

مدعیان نمی توانند خود را وارث چندین هزار ساله خلیج فارس بدانند


یک محقق و نویسنده نیز در راستای هویت و فرهنگ خلیج فارس می گوید: باید توجه داشت مدعیانی که عمرشان به 50 سال هم نمی رسد نمی توانند خود را وارث نام و فرهنگ چندین هزار ساله خلیج فارس بدانند.
علی رضایی در گفت و گوبا ایرنا یاد آورشد: این مدعیان که یک نام جعلی و ساختگی را بر خلیج فارس می نامند، در واقع در نام دریا برای خود به دنبال ریشه هستند.
وی بیان داشت: ایران در طول تاریخ به خاطر نام این آبراهه (خلیج فارس) صاحب آثار، اصطلا حات، ادبیات و دیگر آثار ملموس و غیرملموس شده است اما برخی می خواهند با تغییر نام خلیج فارس به آن دست یابند.
این نویسنده هرمزگانی ادامه داد: ملت ایران در طول تاریخ در خلیج فارس آداب، سنت ها و آثار مختلفی از خود به جای گذشته است که برخی کشورها با تحریف نام خلیج فارس در پی مصادره این آثار و فرهنگ تاریخی هستند.
رضایی اضافه کرد: باید در نظر داشت که آنها تنها بدنبال تنها نام خلیج فارس نیست بلکه بسیاری از کشورها می خواهند آداب و سنت های ایرانی را همچون «نوروز باستانی» به نام خود به ثبت برسانند.
وی تصریح کرد: ملتی (ایران) که در تنگناهای تاریخی توانسته است کارهای مهمی را انجام دهد، امروز نیز می تواند فرهنگ بزرگی ایجاد کند که به روز رسانی فرهنگ و هویت از لازمه های آن است.
این محقق و پژوهشگر گفت: آبراه (خلیج فارس) به راستی خاستگاه تمدن و فرهنگ بشری است و هر کدام از اقوام پیرامونی که نام آن را با خود یدک بکشند، به نوعی صاحب فرهنگ و تمدن آن نیز خواهند بود.
رضایی، استقبال ملت های مختلف از فرهنگ ایرانی را ارزشمند دانست و ادامه داد: ایران کهن همچون یک خانه پدری است که اکنون به فرزند ارشد به ارث رسیده و این مهم است که دیگران نیز از فرهنگ ایرانی برخوردار شوند اما وظیفه اصلی برای سیطره این تمدن بر جهان بر دوش ملت ایران است.

خلیج فارس تنها یک «نام» نیست


عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم نیز در راستای فرهنگ 2500 ساله خلیج فارس گفت: خلیج فارس تنها یک «نام» خالی نیست بلکه برای منطقه تحت نام خود یک پیشینه و تاریخ می سازد.
احمد بازماندگان خمیری افزود: از این رو اگرچه در گذشته قوم و نژاد ایرانی از نظر فرهنگی و سیاسی بر این منطقه (خلیج فارس) ذحاکم بوده اند اما زمانی که این نام تغییر کرد به نوعی تاریخ تحریف می شود.
وی بیان داشت: گروهی که وزن چندانی در این منطقه (خلیج فارس) نداشته اند به نوعی تاریخی مجعول را جایگزین تاریخ واقعی می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قشم یاد آورشد: در تمام نقشه های قدیمی این آبراهه، خلیج فارس نام دارد و کسانی که واژگان جعلی را مطرح می کنند، خود قبل از این در مواضع رسمی از اصطلاح خلیج فارس استفاده می کردند.
بازماندگان خمیری یادآورشد: طرح نام های جعلی و ساختگی برای خلیج فارس ترفندی سیاسی برای دور کردن ذهن مردم از مسائل اصلی است و برخی کشورها برای کسب مشروعیت از این واژه ها استفاده می کنند.
وی گفت: کشورهایی که از اسم های جعلی برای نامیدن خلیج فارس استفاده می کنند با ایجاد یک تاریخ مجعول قصد هویت بخشی و هویت سازی دارند.

صرف میلیاردها دلار برای مخدوش کردن نام خلیج فارس


سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان نیز گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سالانه میلیارد ها دلار برای مخدوش کردن نام و هویت اصلی خلیج فارس خرج می کنند.
ایرج حیدری در نشست ستاد استانی نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس افزود: با تدبیر و سیاست ها و اقدام های مناسب و به موقع کشورمان خوشبختانه نقشه ها و کینه ورزی های دشمنان ناکام مانده است.
وی یاد آور شد: امروزه با گسترش و سرعت رسانه های پرسرعت و مجازی این امکان فراهم است تا به شکل های مختلف نام و هویت خلیج فارس را به مردم جهان معرفی شود.
معاون استاندار هرمزگان ابراز داشت: روز ملی خلیج فارس که روزی متعلق به همگان است، به عنوان یک روز خاص و راهبردی در سطح جهانی و بین المللی مطرح است.

دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس


دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و آزاد سازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه، به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و هیات دولت در تاریخ 22 تیرماه سال 1384 در مصوبه ای بر این نامگذاری مُهر تایید زد.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد. 
شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به مورد تهاجم قرار گرفتن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران توسط ایادی استکبار جهانی بویژه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی این خلیج، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی این روز را انتخاب کرده اند.
دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس به علت قرابت تاریخی و مرکزیت فرهنگی در بندرعباس واقع شده و سایر استان ها نیز در آن مشارکت فعال دارند.
هرساله به مناسبت این روز مهم برنامه هایی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و با همکاری سایر دستگاه های متولی استان از جمله استانداری برگزار می شود که امسال نیز نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس دهم اردیبهشت ماه جاری با حضور سید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانده نیروی دریایی ارتش در بندرعباس برگزار می شود.
برای پوشش این رویداد بزرگ و تبیین جایگاه این روز مهم در سطح بین المللی، از شبکه های تلویزیونی برون مرزی صدا و سیما وهمچنین رسانه هایی از کشورهای فرانسه، چین، لبنان و غیره نیز دعوت شده است.
اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران برعرشه ناوشکن سهند و اجرای سرود ملی در امتداد قلعه پرتغالی های هرمز و گلباران خلیج فارس از محوری ترین برنامه دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس است.
رژه همزمان قایق ها، پایان شناگری خصب تا خلیج فارس توسط محمد امیری رودان شناور معروف شهرستان رودان و پایان تور ملی دوچرخه سواری جانبازان کویر تا خلیج فارس نیز بخش دیگری از برنامه های صبح روز دهم اردیبهشت ماه اعلام کرد.


گزارش از رقیه غلامی زاده

منبع: ایرنا

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فضای «رانتی» و دلالی برای نوسازی ناوگان دریایی

ی اردیبهشت 8 , 1398
در ناوگان دریایی کشور واقعیت تلخی وجود دارد که به دلیل گذشت زمان عادی شده است. فرسودگی کشتی‌ها و شناورهای فعال در این حوزه و ورود افرادی که تخصص ندارند و صرفا سودای سودجویی در سر می‌پرورانند باعث شده که این ناوگان فرسوده، ناکارآمد نیز باشد. در دولت اصلاحات سازمان بنادر شناورهای چوبی را به دلیل عدم امنیت از فعالیت محروم کرد و تسهیلاتی در این زمینه به فعالان این حوزه واگذار کرد اما نتیجه مطلوب به دست نیامد. علاوه بر اینکه تسهیلات ارائه‌شده موجب بازسازی و بهبود عملکرد ناوگان دریایی نشد، در دولت دهم شناورهای چوبی به چرخه فعالیت بازگشتند.

شاید برای شما جالب باشد