۷۰۰ هزار بچه ماهی در منابع آبی خرمشهر رهاسازی شد

رئیس اداره شیلات خرمشهر گفت: در دو مرحله، ۷۰۰ هزار بچه ماهی بومی در منابع آبی شهرستان خرمشهر رهاسازی شد.

رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی بندر خرمشهر
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، احمدعلی پناه اظهار کرد: ۲۷ مردادماه امسال، نخستین مرحله رهاسازی بچه ماهی‌ها با رهاسازی ۳۵۰ هزار بچه ماهی انجام شد و روز گذشته نیز در مرحله دوم ۳۵۰ هزار بچه ماهی دیگر در منابع آبی خرمشهر که شامل دریاچه‌ها و آبدان‌های سطح شهر است، رهاسازی شد.

وی افزود: تاکنون ۷۰۰ هزار بچه ماهی رهاسازی شده است و این روند ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به یک میلیون بچه ماهی افزایش یابد.

رئیس شیلات خرمشهر با بیان اینکه بچه ماهی‌های رهاسازی شده از میان گونه‌های بومی و سازگار با شرایط محیطی منطقه هستند، افزود: این گونه ماهی‌ها بیشتر «بنی» و «شیربت» هستند که در مرکز تکثیر و پرورش اداره شیلات خوزستان برای رهاسازی در منابع آب خوزستان تکثیر شدند.

علی پناه به ظرفیت‌های آبی خرمشهر برای پرورش آبزیان اشاره کرد و گفت: علاوه بر استحصال ماهی از دریا در قالب صید و صیادی در خرمشهر، ظرفیت‌های آبی خوبی از رودخانه کارون تا منابع آبی نامتعارف شور و لب‌شور که شامل زهاب کشاورزی، تالاب ناصری است، وجود دارد که می‌توانند به عنوان مکان مناسبی برای پرورش ماهی و آبزیان استفاده شوند.

وی افزود: یکی از محل‌های مناسب برای پرورش آبزیان در منابع آبی خرمشهر «کانال شیردم» است که محل تخلیه زهاب‌های مرکز پرورش ماهی بوده و با بیش از ۱۷ کیلومتر طول و حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر عرض به محلی برای صیادی مردم محلی تبدیل شده است و می‌تواند محل درآمد و تفریح باشد.

رئیس شیلات خرمشهر به فعالیت صیادی خرمشهر در آب‌های آزاد نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه صید و صیادی نیز ۹۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و صیادان در خرمشهر دو هزار تن ماهی از دریا استحصال کرده‌اند.

بنا به گفته علی پناه، خرمشهر رتبه نخست را در آبزی‌پروری استان دارد و سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تن تولیدی آبزی‌پروری در این شهرستان وجود داشته است. همچنین در این شهرستان پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آبزی‌پروری مشغول هستند که با استفاده از منابع آب‌های داخلی می‌توان به افزایش میزان اشتغال و تولید از راه آب در این شهرستان کمک شایانی کرد.

رئیس شیلات خرمشهر در پاسخ به پرسش درخصوص صید به روش‌های نامتعارف در خرمشهر و برخورد با این افراد، گفت: نظارت بر آب‌های داخلی طبق قانون بر عهده اداره حفاظت محیط زیست است و شیلات بر آب‌های بین المللی نظارت دارد و در مورد صید ماهی روش پیشنهادی قلاب است که به ذخایر آبی آسیب چندانی وارد نمی‌کند اما در مواردی صید به روش‌های غیرمعمول نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: این روش شامل صید ماهی با شوک الکتریکی و دیگر روش‌های غیرمعمول است که در صورت مشاهده، اداره محیط زیست با متخلفان برخورد جدی خواهد داشت.

به گزارش مارین‌پرس، خرمشهر در جنوب غربی‌ترین نقطه کشور قرار دارد که دو رودخانه کارون و اروند در آن جاری و به آب‌های آزاد نیز متصل است. این شهرستان ۲۵۰ مزرعه پرورش ماهی با مساحت تقریبی پنج هزار هکتار دارد و مجموعه پرورش ماهی شهید احمدیان با ۱۳۷ مزرعه نیز در این شهرستان فعال است. صادرات آبزیان پیش از تعطیل شدن مرز شلمچه از راه زمینی به کشور عراق انجام می‌شد و میزان درآمد ناشی از صادرات آبزیان در سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون دلار گزارش شده بود که طبق آخرین اعلام سازمان منطقه آزاد اروند امکان از سر گیری صادرات آبزیان از مرز شلمچه فراهم شده است.

آخرین اخبار دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سهم ایران از نفت دریای خزر چقدر است؟

ش شهریور 1 , 1399
مدیر عامل شرکت نفت خزر گفت: از سال ۱۳۷۷ با انجام مطالعات وسیع ژئوفیزیکی، زمین شناسی و مهندسی نفت به نتایج بسیار خوبی به لحاظ وجود منابع غنی هیدروکربوری در بخش جنوبی آب های عمیق دریای خزر دست یافته ایم به طوری که امروز بر اساس همین مطالعات ۴۶ ساختار کوچک و بزرگ نفتی در اعماق بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر با ذخایری بالغ بر ۴۸ میلیارد بشکه نفت وگاز شناسایی شده است.
شناور کاسپین 1 در کنار سکوی نفتی نیمه مغروق امیرکبیر(البرز) در دریای کاسپین

شاید برای شما جالب باشد